Jaana Kanninen kirjoitti Maailmansivu-sivuilla ( http://www.maailmansivu.fi/uutiset?1084  ) siitä miten historiankirjoituksessamme järkyttävän yleinen harha, peruste ja selityskaava suurille tapahtumille perustuu kuvitelmaan ihmiskielen ja rodun yhteenliittymästä; siitä kieliin kohdistuvasta luulosta, jonka mukaan niiden alkuperä on jumalainen ja miten ne vertautuvat sekä jaloihin rotuominaisuuksiin ( arjalaisiin ) että vähemmän jaloihin, joita kantavat ne joille jumala on kasvojen sijaan valistanut vain persuksensa.

Tämä kummallisen yleinen selityskaava rodun ja kielen yhteenliittymästä vääntää edelleen nurin todennäköistä totuutta muuallakin kuin Intian historiassa ja meidän suomalaistenkin kohdalla se saa aikaan monia erilaisia väärinkäsityksiä. Intiassa historiateoriat rakenneltiin siirtomaaisäntinä olleiden engelsmannien mieliksi ja meillä etupäässä ruotsalaisesta ja venäläisestä näkökulmasta, ovathan molemmat "indogermaanisia arjalaisia kansoja". Nykyisin kukaan sivistynyt ihminen tuskin tällaisia ajatuksia rodullisista ominaisuuksista lausuu ääneen, mutta silti idea ruumiin ja kielen yhteenliittymästä kangertaa melkein kaikilla;

Professori kyösti Julku esitti Kaltiossa joitakin vuosia sitten artikkelin " Suomalaisten kaukaiset juuret" (

http://www.kaltio.fi/index.php?53 ) ja sai aikaan melkoisen mielipidemyrskyn huolimatta siitä että pari muutakin asiantuntijaa toi esiin selviä faktoja ( http://www.kaltio.fi/index.php?255  http://www.kaltio.fi/index.php?323  ). Poliittisesti mielenkiintoiseksi asian tekeekin suomalainen sisäpolitiikka, jonka demokraattisuus asettuu aika ajoittain kyseenalaiseksi http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Euroopan+pohjoisin+alkuper%C3%A4iskansa/1135233835605  )

 

Norjassa ja Ruotsissa saamelaisten maaoikeuskysymykset on hoidettu eri tavalla kuin Suomessa. Se, onko tällä seikalla mitään tekemistä sen kanssa että sekä norjalaiset että ruotsalaiset lukevat itsensä indoeurooppalaiseen ryhmään kun taas suomalaiset ja saamelaiset lukeutuvat ugrilaisiin, lie kyseenalaista. Mutta jostain syystä Norjassa saamelaiset ovat pystyneet saavuttamaan aivan erilaisen vähemmistöaseman kuin esimerkiksi kveenit ( http://www.hf.uio.no/iln/for-ansatte/ILNytt/arkiv/utg31-06/vedlegg-pia-side2.pdf  ). Onpa itse kuningaskin "pyytänyt anteeksi" saamelaisvähemmistön aiempaa kohtelua ( http://www.norja.fi/facts/sami/policy/policy.htm ) mikä panee väkisinkin odottelemaan samaa kohdistuen lähes identtisen koon ja kohtelun omaaviin kveeneihin.

Kysymys silti näissä kaikissa kansa-kieli-ongelmissa perustuu käsitykseen Max Müllerin aikoinaan esittämästä aatoksesta, jossa ylempirotuisiin arjalaisiin saatiin liitettyä maailmanhistorian ehkä tunnetuin kielellinen tuotos, Vedat. Samalla tavalla kuin indogermaanit veivät hinduilta vedat ja historian, on nyt myynnissä suomenkielinen kalevalaisuus, jonka kohtalo on siksi vaakalaudalla, että kansallisesta suomalaisuudesta ollaan tekemässä kovaa vauhtia puhdasta kielellistä lantalaisuutta. Kun suomalainen, kuten kieli hyvin vielä todistaa, eli yli tuhat vuotta sitten vielä täysin erätalouskulttuurissa, väitetään ( vedoten rodullisiin, indogermaani-yhteyksiin ) että suomalaiset edustavatkin maanviljelystä ja tällä argumentillä kielletään koko suomen kielen kulttuurinen sisältö, jonka parasta antia on kalevalainen historia. Tästä seuranneekin lähitulevaisuudessa vääntö, jonka mukaan Kalevala-runosto on esitetty alunperin jollain muulla kielellä - ja lönrotilaiset vain käänsivät sen suomeksi...